Home Informatie Glas Alles over glas Garantie
Garantie
Garantie

 

Er is nogal wat verwarring met betrekking tot het geven van garantie op isolerend dubbelglas. Vooral wanneer het aankomt op wie waar nu verantwoordelijk voor is. Wanneer een klant isolerend dubbelglas laat plaatsen, is hij van mening dat daar 10 jaar garantie op zit. En dat hij dus bij lekkage binnen die 10 jaar een nieuwe ruit geleverd krijgt, inclusief het plaatsen en ook het herstellen van de gebreken die ontstaan aan het schilderwerk binnen en buiten. Hier ontstaan de problemen, want wie is nu verantwoordelijk voor wat, en wat valt onder de 10 jaar garantie en wat niet?

Glas garantie
Op uit floatglas samengesteld isolerend dubbelglas en HR-glas-soorten, wordt als vertikaal geplaatste eenheden door de producent 10 jaar fabrieksgarantie gegeven. Deze garantie geldt uitsluitend op het dicht zijn van de eenheid, zodat er geen vermindering van doorzicht zal ontstaan door condensvorming in de spouw. Ook zal er geen stof of afdrukken op het glas aan de spouwzijde aanwezig zijn. Door de producent kan een afwijkende garantie worden gegeven voor schuiframen en puien en anders dan uit floatglas samengestelde elementen en waar kruisroeden in zijn gemonteerd.

Plaatsing
De plaatsing van het isolerend dubbelglas valt niet onder de fabrieksgarantie. In de algemene voorwaarden van Brouwers Machinaal Timmerbedrijf B.V. staat dat de plaatser garandeert dat gedurende een periode van vijf jaar na plaatsing van het glas geen vermindering van doorzicht door stof aanslag of condensatie tussen de bladen van geplaatst isolerend dubbelglas zal plaatsvinden. Wel dient vermeld te worden dat de kitvoegen en het kader waar het glas in is geplaatst dienen te worden onderhouden. De consument kan deze periode verlengen met vijf jaar door het geplaatste isolerend dubbelglas in het vijfde jaar na plaatsing te laten inspecteren door een ervaren schilder, waarna het eventueel aanbevolen onderhoud door de ervaren schilder moet worden uitgevoerd.

Wanneer er nu schade ontstaat aan het glas door bijvoorbeeld vermindering van doorzicht door condensvorming in de spouw, zal er gekeken moeten worden waardoor dit is ontstaan. Dit kan zijn door:
1. een productiefout van het glas
2. een plaatsingsfout door de plaatser
3. onvoldoende onderhoud waardoor via de kitvoegen vocht in de sponning is gekomen waardoor de afdichting van het glas is aangetast door stilstaand vocht in de sponning. 
 

Onvoldoende onderhoud, veranderingen aan de eenheid
Wanneer er onvoldoende onderhoud is gepleegd aan de afdichting of aan het kader waar het glas in is geplaatst, en dat aanwijsbaar de oorzaak is van het stuk gaan van de isolerende beglazing, zijn de herstelkosten voor 100% voor de opdrachtgever. Dit geld ook voor wijzigingen die aan de isolerende eenheid zijn aangebracht of folie dat op de ruiten is aangebracht, waardoor de eenheid kapot kan gaan.

Buiten de garantie valt wanneer de lekkage ontstaat door onvoldoende onderhoud, de opdrachtgever is zelf aansprakelijk voor de herstelschade. Ook mechanische breuk en thermische breuk vallen buiten de garantie. Thermische breuk ontstaat bijvoorbeeld door plaatselijk opwarming wat veroorzaakt kan worden door gedeeltelijk beplakken, beschilderen van de ruit, te dicht tegen de ruit geplaatste verwarming en/of hangende zonwering. Condensvorming aan de binnen- of buitenzijde van de ruit, interferentie verkleuring als gevolg van gelijke glasdikte.

10_jaar_garantie_op_isolatie_glas.jpg